Tuesday, April 22, 2025
spot_img
HomeSavetiKako zarađuju deca onlajn

Kako zarađuju deca onlajn

Današnja deca često se opisuju kao digitalni urođenici. Generacija Alfa (rođeni 2010. i kasnije) odrasla je okružena tehnologijom povezanom na internet. Stoga i ne čudi što aktivno koriste sve prednosti digitalne ere. Već oko treće godine većina njih redovno igra onlajn igre i gleda video sadržaje. Mnoga deca mlađa od osam godina već znaju kako samostalno da obave kupovinu putem interneta. Do 10. godine, mnoga deca su već savladala osnove programiranja i alata veštačke inteligencije. Ali kada i kako počinju da unovčavaju svoje digitalne aktivnosti? Ovo je priča o tome kako zarađuju deca onlajn iliti u digitalnoj ekonomiji…

Jedan od trendova poslednjih godina pokazuje da za sve veći broj dece internet nije samo mesto za trošenje džeparca i zabavu. To je platforma za samoizražavanje i kreativnu zaradu. Na primer, više od 70% mladih u SAD i Evropi tvrdi da im je važno da imaju sopstvene prihode, a 42% tinejdžera već zarađuje novac na internetu.

Ali kako deca iz generacije Alfa širom sveta zarađuju svoje prve digitalne prihode. Još zanimljivije – sa kojim sajber pretnjama se suočavaju?

Blogovanje

Kidfluenseri sa brojnim pratiocima i ugovorima sa velikim brendovima postali su zaštitni znak trenutne blogosfere. Zbog originalnog sadržaja, sposobnosti da se isprate najnoviji trendovi i živopisnih slika i stvarnih priča, dečiji blogovi brzo stiču popularnost. Broj pratilaca na YouTube, Instagram i TikTok nalozima 5 najvećih dečijih influensera globalno u nekim slučajevima dostiže stotine miliona. Prosečan godišnji prihod ovih naloga meri se milionima dolara. Zarada najuspešnije dece-influensera kreće se od 10 do 30 miliona dolara, a većina njih još uvek nisu ni tinejdžeri.

Najčešći način da dete unovči svoj blog jeste putem ugovora o oglašavanju. Poslednjih godina, strategije promocije mnogih brendova usmerenih na decu uglavnom se baziraju na saradnji sa mladim blogerima. I svetski poznate kompanije kao što su Mattel, Hasbro ili LEGO, kao i manji lokalni brendovi, pokazuju interesovanje za dečije blogovanje. Čak i influenseri sa relativno malom publikom mogu privući neke oglašivače.

Ipak, deca koja se bave blogovanjem mogu biti izložena potencijalnim sajber rizicima. Napadači mogu u ime navodnih predstavnika brendova slati fišing poruke koje izgledaju kao ponude za saradnju. Klikom na link ili otvaranjem priloženog dokumenta u takvim mejlovima/porukama može doći do preuzimanja malvera na uređaj deteta. To dalje može dovesti do gubitka ličnih podataka, novčanih gubitaka i krađe naloga.

Kako bi prevarili korisnike, napadači prave lažne stranice brendova koje izgledaju gotovo identično pravim. Mladi blogeri i njihovi roditelji, koji su često njihovi menadžeri, trebalo bi trebalo da pažljivo proveravaju poruke od nepoznatih pošiljalaca, verifikuju izvore i linkove, kao i da koriste pouzdano bezbednosno rešenje koje sprečava klik na zlonamerne linkove.

Onlajn gejming

Kako zarađuju deca onlajn i igre gotovo da ne mogu da idu jendno bez drugog. Kada je reč o tome, diskusija se obično svodi na to koliko novca i vremena deca troše na onlajn igre. Međutim, mnogi mladi gejmeri su pronašli način da unovče svoju omiljenu aktivnost. Kodiranje, pisanje recenzija, testiranje igara i skin klađenje samo su neki od primera kako deca mogu zarađivati kroz igre. Mali broj njih mogu čak postati profesionalni takmičari u sajber sportovima i učestvovati na regionalnim i međunarodnim turnirima. To im omogućava da osvoje velike novčane nagrade. Na primer, najmlađi pobednik u istoriji Internacionalnog Dota 2 šampionata imao je samo 16 godina u tom trenutku.

Mlađi igrači preuzimaju onlajn gejming, a u svetski poznatim igrama, Roblox i Minecraft, njihov udeo prelazi 40% svih korisnika. Istovremeno, takve popularne igre često postaju meta napadača i prevaranata. Kaspersky je utvrdio da je broj mladih igrača koji su bili meta kriminalaca u igrama porastao za 30% u prvoj polovini 2024. u poređenju sa prethodnom godinom.

Kako deca ubrzano unapređuju gejming veštine i unovčavaju ih, tako raste i potreba za proaktivnim koracima kako bi se sačuvala. Neki od ključnih saveta za bezbednost u onlajn igrama su kreiranje jakih i sigurnih lozinki. Takođe i izbegavanje preuzimanja bilo čega sa ili iz nepouzdanih izvora. Zaštita finansijskih i ličnih podataka predstavlja osnovno pravilo za očuvanje onlajn zarade.

Kriptovalute i onlajn prodaja

Trgovina kriptovalutama i prodaja predmeta onlajn postaju sve popularniji među decom, uprkos postojećim ograničenjima koja štite mlade.

Trgovanje kriptovalutama je proces kupovine i prodaje virtuelnog novca radi ostvarivanja profita na promenama cena. Pravni propisi o kriptovalutama razlikuju se od zemlje do zemlje. U većini država gde je trgovina kriptovalutama zvanično dozvoljena, ne postoji zvanična zabrana za maloletnike da obavljaju kripto transakcije. Ipak, velike platforme za trgovanje kao što su Binance ili Coinbase zahtevaju da korisnici imaju najmanje 18 godina da bi otvorili nalog. Međutim, postoje različite alternativne opcije, poput specijalnih naloga, koje postavljaju i kontrolišu roditelji ili specijalizovanih platformi Crypto For Kids. Glavni uslov u tim slučajevima jeste da sve transakcije budu odobrene i nadgledane od strane roditelja ili staratelja.

Pravila su slična i za prodaju predmeta onlajn. Deca mogu da koriste platforme eBay ili Amazon za prodaju igračaka, knjiga, odeće, pa čak i ručno izrađenih predmeta. Da bi izbegli blokiranje naloga, profile moraju kreirati roditelji ili im dati dozvolu.

Nekoliko saveta za zaštitu dece-preduzetnika

Transakcije na internetu obično su povezane sa platnom karticom ili onlajn novčanikom, što privlači pažnju prevaranata. Analiza sajber bezbednosti pokazuje da su lažni linkovi i sajtovi koji služe za krađu bankovnih podataka korisnika ili preuzimanje naloga i kripto novčanika popularne prevare. Deca, kao i njihovi roditelji, trebalo bi da budu vrlo pažljivi pri unosu ličnih podataka, PIN kodova ili lozinki onlajn. Uvek bi bilo mudro da dobro provere specijalne ponude. Kako bi se smanjio rizik od gubitka novca, ključno je koristiti rešenja za zaštitu onlajn plaćanja, koja otkrivaju zlonamerne linkove i sprečavaju presretanje podataka o kreditnim karticama.

Pročitajte još:

Sve u svemu, primetan je rast finansijske nezavisnosti dece na internetu. Digitalna tehnologija već čini “dečje prihode” uobičajenom praksom. Primetno je i to da ovo značajno oblikuje onlajn navike generacije Alfa sa jedne strane. Sa druge, digitalni svet zahteva od dece da imaju zaista odrasli pristup svim potencijalnim sajber rizicima. Na taj način će njihovo digitalno iskustvo bilo još pozitivnije i sigurnije. Tema kako zarađuju deca onlajn iliti u digitalnoj ekonomiji je veoma široka, i tek smo je zagrebali. Zato, kao roditelji, moramo biti spremni da pomognemo deci da razviju preduzetnički duh, ali i da ih edukujemo. Kako o rizicima poslovanja, tako i o rizicima na internetu.

PROČITAJTE I OVO

OSTAVITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -spot_img

NAJPOPULARNIJE

NAJNOVIJI KOMENTARI

Danijela Milovanovic on Kako gledati N1 i Nova na Total TV
Danijela Milovanovic on Kako gledati N1 i Nova na Total TV
Danijela Milovanovic on Kako gledati N1 i Nova na Total TV
Marko Čavić on Netflix uvodi HDR10+ prikaz
Marko Čavić on iPhone 16 cene u Srbiji
Gazda milutin on iPhone 16 cene u Srbiji