U svetlu potencijalne zabrane za 170 miliona korisnika u SAD, sve veći broj ljudi širom sveta smatra da im je potrebna zamena za TikTok. Problem produbljuje i potencijalna zabrana drugih aplikacija, koje su takođe veoma popularne, kako u SAD, tako i širom sveta. Međutim, korisnici retko kad imaju potpune informacije o praksama pri obradi njihovih ličnih podataka kako bi izbegli čestu situaciju da, ako je aplikacija besplatna, njihovi lični podaci postanu valuta. Zamena za TikTok i ostale aplikacije mogla bi biti potraga za nečim što nije dobro – po više osnova…
TikTok zabrana: Šta se tačno dešava…
Američka administracija zabranila je TikTok 19. januara na oko pola dana, nakon čega je aplikacija ponovo oživela. Odlazak Bajdenove i dolazak Trampove administracije promenio je klimu prema ovoj aplikaciji, ali stvar još uvek nije gotova. TikTok je dobio dodatnih 75 dana da pokuša da se odbrani od potencijalne nove zabrane ili se povinuje američkim zahtevima. Zbog neizvesne situacije brojni korisnici traže alternativu TikTok aplikaciji. To i ne čudi, jer među 170 miliona korisnika u SAD, značajan deo njih od ove kineske aplikacije zarađuje za život.
TikTok je u vlasništvu ByteDance korporacije, među kojima i izuzetno popularne aplikacije CapCut i Ulike. Sve one nestale su u SAD kada je zabranjen i TikTok.
Eksplozija aplikacija, zamena za TikTok
Platforme RedNote i Lemon8 registruju ovih dana izuzetno velik broj novootvorenih profila. Prakse ovih platformi u vezi sa podacima uglavnom su slične onima na velikim platformama kakve su Meta ili TikTok. Prikupljaju interakcije korisnika, informacije o njihovim uređajima i informacije o lokaciji zarad personalizacije sadržaja ili podrške funkcijama za oglašavanje.
„Razlike su u detaljima. Na primer, RedNote ide korak dalje i zahteva pravo ime, fotografije ličnih dokumenata, pa čak i test tona kože. To je posebno relevantno za dodatne funkcije poput alata za e-trgovinu i verifikovanih strimova. Dodato, integracija društvenih mreža i funkcija za e-trgovinu može povećati rizik po finansijske podatke korisnika. To znači da, ako postoji bilo kakva rupa RedNote bezbednosti, na udaru nisu samo podaci o pretragama ili interesovanjima već i lična dokumenta i potencijalno osetljiviji podaci. Politika privatnosti aplikacije ne pruža dovoljno informacija o tome kako deli ili štiti ovaj dublji nivo ličnih podataka. To ostavlja otvorena pitanja o praksama upravljanja podacima“, kaže Mark Rivero, istraživač u GreAT timu kompanije Kaspersky.
„Nasuprot tome, pristup platforme Lemon8 je bliži standardnom modelu prikupljanja ličnih podataka za oglašavanje i partnerstva. Iako to i dalje nosi rizike po privatnost (jer je teže pratiti i kontrolisati podatke pošto se jednom podele), čini se da Lemon8 ne dostiže isti nivo detaljnog prikupljanja podataka kao što to radi RedNote“, zaključuje Rivero.
Na kraju, lekcija za korisnike je ista bez obzira na to o kojoj platformi se radi. Umesto impulsne i neinformisane odluke, preporučljivo je razumeti obim podataka koje svaka aplikacija zahteva. Potrebno je podrobno proveriti kako se ti podaci koriste ili dele i onda doneti odluku da li je to prihvatljivo. Pročitajte više o TikTok temama u domenu sajber bezbednosti na blogu.