Novu godinu počeli smo člankom Najbolje iz 2024, ali smo je nastavili pogledom na temu koja nije toliko optimistična. Zagađenje vazduha je naša realnost i još uvek, kao država i pojedinci, tražimo rešenje ekološkog i najvažnije – zdravstvenog problema. Uprkos geopolitičkim sukobima, izazovima veštačke inteligencije i klimatskim promenama, globalni optimizam raste za 2025. godinu.
Prema najnovijim IPSOS podacima, čak 71 odsto ispitanika širom sveta izražava pozitivan stav prema dolazećoj godini. To je za procenat više, nego prethodne godine i čak 16 odsto više u poređenju sa 2023. godinom. Ta, 2023. godina, zabeležila je dosad najniži nivo optimizma otkako je istraživanje započeto.
Regionalne razlike u optimizmu
Iako su globalno sumirani podaci možda bolji, lokalni podaci otkrivaju značajne razlike među zemljama. Indonezija prednjači sa čak 90 odsto ispitanika koji izražavaju optimizam za 2025. To je, ipak, pad u poređenju sa 2024. S druge strane, Francuska i Japan pokazuju izražen skepticizam. Samo 50 odsto Francuza i 38 odsto Japanaca veruje u svetliju budućnost godine koja je počela.
Pročitajte još:
Južna Koreja, suočena s političkim i ekonomskim izazovima, ima 56 odsto optimističnosti. Zanimljivo je to što su SAD zabeležile rast od 5 odsto, sa sadašnjih 70 odsto. Najveći pad optimizma beleži Indija, gde je pozitivan stav prema 2025. opao za 11 odsto, na 76.
Tehnološka transformacija kao ključna tema
Istraživanje je obuhvatilo 33 zemlje i 23.721 odraslu osobu stariju od 18, a mlađu od 74 godine. Tokom mesec dana istraživanja, do kraja novembra 2024, korisnici su upitani i o budućnosti tehnologije i njenom uticaju na društvo. Uglavnom se naglašava kako integracija veštačke inteligencije, zelene energije i održivih praksi mogu doprineti rešavanju globalnih problema.
Srbija u kontekstu globalnih trendova
Iako podaci za Srbiju nisu dostupni, kako globalni optimizam raste, to može poslužiti kao inspiracija za domaće inicijative. Edukacija, ulaganje u tehnologiju i rešavanje problema poput zagađenja vazduha samo su neki do ključnih faktora za unapređenje kvaliteta života i širenje pozitivnih trendova. Recimo, istraživanja pokazuju da je u Srbiji rekordno nepoverenje u medije. Jasno je da imamo na puno toga da radimo i tokom 2025. godine!