Veštačka inteligencija i njena široko rasprostranjena primena u gotovo svim sferama više nisu novost. Međutim, rezultati koji se postižu primenom AI-ja menjaju se i razvijaju vrtoglavom brzinom! Zato nam praćenje trendova veštačke inteligencije omogućava da budemo u koraku sa inovacijama, novim tehnologijama, kao i potrebama tržišta. Polje na kom je veštačka inteligencija veoma zastupljena jeste vizuelna komunikacija, tačnije web dizajn i web development. Veštačka inteligencija i web dizajn danas su vrlo zanimljiva sinergija, o kojoj ćemo tek učiti. Zato se bavimo upravo ovom temom.
Recimo, predviđa se da će se naredne godine dizajn sajtova podići na nov nivo upravo zahvaljujući sve širim AI mogućnostima. Ovaj članak će pokriti nekoliko gorućih trendova za 2025. godinu koji će u potpunosti izmeniti web dizajn industriju. Pre svega, sve veći fokus biće stavljen na personalizaciju i kreiranje jedinstvenog korisničkog iskustva.
2025, značajna godina za digitalnu transformaciju
Tokom 2025. godine očekuje se snažnija ekspanzija i napredak veštačke inteligencije. To će se odraziti na mnoge digitalne oblasti – marketing, grafički i web dizajn, automatizacija procesa i korisničko iskustvo.
Konkretno, tendencija veštačke inteligencije u digitalnom marketingu je da ubrza i pojednostavi procese tako što će omogućiti detaljnu, brzu i tačnu segmentaciju tržišta i analizu podataka. Kao rezultat toga, AI će omogućiti još veću efikasnost pri kreiranju marketinških kampanja i generisanju vizuelnog sadržaja.
Web dizajn trendovi za narednu godinu
Manje ni(je) više
Godinama unazad, praksa u kreiranju dizajna web sajtova bila je „manje je više“. To podrazumeva minimalizam, tačnije upotrebu čistih linija, jednostavnih oblika i limitiranu paletu boja. Sada, međutim, primećujemo da se ovaj trend menja. Sve više primećujemo web sajtove interaktivnih elementa, uzbudljivih animacija i bogate strukture.
Ovaj trend bi ipak trebalo pratiti dozirano. Ukoliko korisnika opteretimo sa previše elemenata sajta ili ako nedovoljno dobro uklopimo komponente, možemo postići loš prvi utisak tj. povećati odlaznost saobraćaja sa sajta. Uostalom, web sajtovi se i kreiraju za krajnje korisnike. Naročito dizajn e-commerce sajtova treba da bude u funkciji korisničkog iskustva, pružajući laku navigaciju neopterećenu prebogatim vizuelnim sadržajem.
Evolucija mobilnog iskustva
Mobile-first je pojam koji je svima u SEO industriji uveliko poznat još od 2010. godine. Google je 2015. i zvanično uveo mobile-first indexing. To znači da Google gotovo 10 godina prednost za rangiranje i indeksiranje daje mobilnoj verziji sajtova. Statistika za 2024. godinu pokazuje da 75% od čitavog internet saobraćaja dolazi sa mobilnih uređaja.
Imajući u vidu ove rezultate, više nije dovoljno samo optimizovati sajt za mobilne uređaje i vešto implementirati takozvani responsive dizajn. Neophodno je analizirati i preispitati korisničko iskustvo kroz prizmu mobilnog ekrana i u odnosu na to pristupiti izradi web sajtova. Mobilne verzije ne trpe sporo učitavanje stranica, nekvalitetan sadržaj i nezgrapnu navigaciju. To će upravo i biti najveći izazovi u prilagođavanju mobile-first trendu.
Anti-dizajn i brutalizam
Istorija nas je naučila da svaki pravac i oblik umetnosti ima i svoj anti pravac, ili kontra-pokret. U ovom slučaju, anti-dizajn je neka vrsta pobune protiv klasične estetike i odbacivanje ustaljenih dizajn principa i pravila. Ovaj trend u dizajnu web sajtova odlikuju asimetrična, često haotična struktura, kombinacija nekompatibilnih boja, izobličena tipografija i uopšte, prihvatanje nesvakidašnjeg.
Brutalizam je trend koji odlikuje minimalistički pristupu dizajnu u kombinaciji sa sirovom i neobrađenom estetikom. Njegova prepoznatljivost je i u jednostavnoj strukturi koja stavlja tipografiju u fokus. Jedan web sajt dizajniran u ovom stilu, neupućenom posetiocu može se učiniti kao sajt koji je ostao u 2000-tim godinama. Međutim, reč je o trendu koji mlađe generacije sve više koriste kao sopstveni izraz ili bunt. Jedno je sigurno – ovaj stil nikoga neće ostaviti ravnodušnim! Naprotiv, kreiran je upravo sa ciljem da zainteresuje korisnika i pruži mu dinamičko iskustvo.
Veštačka inteligencija u službi inovacija i kreativnosti
Svedoci smo velikih promena i turbulencija koje je veštačka inteligencija unela u svet web dizajna i developmenta. Takođe, ekspanzija u ovoj sferi ima tendenciju konstantnog rasta. Sasvim je jasno da su veštačka inteligencija i web dizajn postali nerazdvojni elementi uspešnih kampanja i poslovanja. Pa, iako mnogi preispituju etiku korišćenja ovih alata, posebno u pogledu autorskih prava, AI je nesumnjivo omogućio dizajnerima i programerima da brže rešavaju probleme i unaprede rad.
U nastavku smo naveli samo neke od AI alata koji se koriste u oblasti web dizajna i programiranja. Mogu značajno da unaprede ne samo korisničko iskustvo, već i olakšaju vizuelni proces, ubrzaju razvoj i omoguće primenu kreativnih ideja.
Freepik AI kao omiljeni resurs dizajnera
Freepik je velika online platforma sa mnoštvom dizajn resursa. Korisna je ne samo web dizajnerima, već i svima koji se bave digitalnim marketingom, i ostalim vizuelnim delatnostima. Freepik AI image generator je funkcija u sklopu ove platforme koji služi za generisanje slika. Njegova detaljna filter opcija omogućava dobijanje fantastičnih vizuala za specifične potrebe. Bitno je naglasiti da sličan efekat često ne bismo mogli na drugi način da postignemo, uz uštedu vremena i novca.
Mnoge web dizajn agencije i dizajnerski timovi se u svom radu oslanjaju na ovaj izuzetno koristan alat. Među njima i Ginger IT Solutions, koji je vizuelni sadržaj svog sajta podigao na viši nivo upravo zahvaljujući ovoj opciji.
GitHub Copilot za još bolje snalaženje u kodu
AI asistent za programiranje, koristi OpenAI tehnologiju za generisanje koda i predloga tokom rada na kodu. GitHub Copilot ima odlično razvijenu autocomplete funkcionalnost koja pomaže pri bržem nalaženju rešenja u codebase okruženju u kom se razvija softver.
Ovaj alat ima i veoma razvijenu sposobnost prepoznavanja konteksta koda i pružanja odgovarajućih rešenja.
Midjourney kao nepresušan izvor inspiracije
AI program koji generiše kvalitetne vizuale na osnovu tekstualnog upita korisnika. Posebno je popularan među dizajnerima i umetnicima zbog sposobnosti da generiše hiperrealistične i veoma detaljne slike različitih stilova.
Midjourney nudi brojne opcije za generisanje vizuala, pa samim tim može poslužiti i kao odlična inspiracija za rad. Može da omogući dizajnerima da kreiraju ne samo neverovatne vizuelne koncepte, već i moodboard-ove i grafičke prikaze. Za razliku od prethodnih alata, ovaj je closed-source, pa korisnici nemaju uvid u kod, i ne znaju kako tačno radi.
Veštačka inteligencija i web dizajn digitalne budućnosti
Da li se pojavom veštačke inteligencije otvorila Pandorina kutija? Ili će to biti ključ za povećanu efikasnost ljudi i rešenje svih problema? Od trenutka pojave i široke primene veštačke inteligencije otvorila su se pitanja etike primene, pristrasnosti algoritma, i privatnosti podataka.
Ipak, pažljivo istraživanje mogućnosti postojećih i najave budućih alata veštačke inteligencije pružiće značajnu tržišnu prednost onima koji to čine. Jedno je sigurno: trendovi će se menjati, alati i programi unapređivati, a naše je samo da čekamo šta će nam sve 2025. godina doneti u domenu digitala i web dizajna.
Potpuno je jasno da su veštačka inteligencija i web dizajn neraskidive karike atraktivnog lanca vizuelne komunikacije. Naše je da naučimo da ih koristimo i izvučemo maksimum iz njih na etički prihvatljiv način. Eto novih tema za razmišljanje i pisanje 😉
Izvor svih fotografija: Freepik