Već smo pisali o tome da mnogi ljudi žele veštačku inteligenciju za šefa. Pisali smo i o tome da je u poslovnim procesima koristi jedva polovina preduzeća. Pisali smo šta sve na telefonu može veštačka inteligencija i kako omogućava lakša putovanja. Ipak, malo smo pisali o problemima koje ljudi imaju sa AI, pa ćemo se upravo time sada baviti! Jer, znamo da ljudi žele AI ali problema je mnogo!
Prema podacima koje je objavila kompanija Samsung, tek mali broj Evropljana oseća se sposobnim da koristi AI u svakodnevnom životu. Ovo je pokazala anketa sprovedena među više od 11.000 osoba u 10 evropskih zemalja. Rezultati ukazuju na to da više od polovine ispitanika želi da veštačka inteligencija njihov život učini jednostavnijim – 53 odsto. Osim toga oni žele da im AI unapredi zabavu i poboljša kvalitet života. Ipak, samo 15 odsto Evropljana kaže da zna šta treba da radi da bi iskoristio ove prednosti u svakodnevnom životu. Oko 38 odsto ispitanih tvrde da se ne osećaju uključenim u tekuće diskusije u vezi sa veštačkom inteligencijom. Zaključujemo da ljudi žele AI ali ne znaju kako da ga koriste, makar ne veći deo populacije.
Upitani da ocene koliko razumeju AI, ispitanici u Poljskoj su u najvećem broju rekli da je poznaju (23 odsto), dok su oni u Velikoj Britaniji najmanje sigurni u to od svih ispitivanih tržišta (11 odsto), što ukazuje na moguće kulturološke i obrazovne uticaje na stavove.
Šta ljudi žele AI da uradi za njih
Cilj Samsung istraživanja Pametan život: Kako AI unapređuje svakodnevna iskustva bio je da se razume stepen znanja i interesovanja javnosti za AI, sa naglaskom na to kako korisnici vide ulogu AI u svakodnevnom životu, koje funkcije najviše žele i koje su njihove nedoumice, posebno u vezi sa bezbednošću i privatnošću. Rezultati pružaju dragocen uvid u to kako korisnici širom Evrope danas primenjuju AI i šta očekuju od njega u budućnosti. Sve to da bi se definisao smer razvoja AI koji odgovara na potrebe i sklonosti korisnika.
Rezultati istraživanja otkrivaju široko rasprostranjenu želju da AI poboljša i unapredi svakodnevicu, uključujući posebne prioritete korisnika. Čišćenje i kućni poslovi, recimo visoko su rangirani kao ciljevi prihvatanja AI, pored pomoći sa računima za domaćinstvo (21 odsto). Međutim, ova želja je trenutno veća od entuzijazma. Samo trećina (38 odsto) ispitanika kaže da sa interesovanjem posmatra sve važniju ulogu AI-a.
„AI očekivanja ogledaju se u tome kako da dopuni, a ne da preuzme stvari koje volimo da radimo. AI je sve prisutniji u našim uređajima. Njegova prava vrednost će se ceniti po tome koliko pojednostavljuje obaveze i poboljšava kvalitet života. Takođe, po tome kako svakodnevne interakcije čini lakšim“, izjavio je dr Kris Brauer, direktor inovacija na Univerzitetu Goldsmits u Londonu.
Veštačka inteligencija u domaćinstvu
Istraživanje je ustanovilo da je povezanost bitan prioritet za Evropljane. Oko 42 odsto ispitanika reklo je da želi da AI bolje povezuje uređaje u njihovom domu. Isti procenat smatra da će AI učiniti kućni život boljim, a četvrtina smatra da je upravljanje pametnim domom najpoželjnija funkcija.
Pročitajte još:
- Čišćenje i usisavanje su glavne obaveze kod kojih ljudi žele pomoć veštačke inteligencije. Trećina ispitanika izrazila he zainteresovanost za rešenja na bazi AI-a, koja mogu da obavljaju ove aktivnosti umesto njih.
- Oko 28 odsto je zainteresovano za AI koji može da pomaže u čišćenju kuhinjskih aparata. Četvrtina njih želi pomoć pri pranju sudova.
- Nešto manje (23 odsto) ispitanika je zainteresovano za AI koji može da pomogne u pripremi obroka i pri kupovini namirnica.
- Pomoć AI pri upravljanju računima za domaćinstvo i finansijama voleo bi da ima 21 odsto.
Bezbednost AI je izuzetno važan faktor
Međutim, bezbednost predstavlja veoma značajno pitanje. Kad je reč o građenju poverenja, 37 odsto ispitanika je navelo redovna sigurnosna ažuriranja kao najbitnija. Za 34 odsto je to non-stop praćenje pretnji. Njih 27 odsto reklo je da je kompletna bezbednosna zaštita najvažnija AI funkcija za integrisanje u njihov svakodnevni život. Ovi odgovori ističu potrebu za AI tehnologijama koje su ne samo inovativne, već i bezbedne.
„Samsung smatra da AI treba da unapredi svakodnevni život. Treba da bude nevidljiva podrška koja pojednostavljuje obaveze i ne zahteva pažnju. Posvećeni smo stvaranju tehnologije koja je jednako intuitivna i moćna. Savršeno se uklapa u rutinu i omogućava da se bavimo onim što je zaista važno“, prokomentarisao je Timoti Hospidejls, direktor Samsung AI istraživačkog centra u Kembridžu.
AI da vam ono što volite bude prioritet
Oko dve trećine Evropljana želi više vremena za bavljenje aktivnostima koje voli. Pritom 37 odsto smatra da AI može da im pomogne da ono što vole postave kao prioritet. Čak 41 odsto njih očekuje da AI unapredi ono što mogu da stvaraju.
Korisnici žele da poboljšaju iskustva u kojima već uživaju – putovanja, gejming i gledanje TV-a. Među najpoželjnijim AI funkcijama su prevođenje u realnom vremenu (23 odsto) i AI režimi koji poboljšavaju definiciju slike (27 odsto). Očekivani su i oni koji registruju pozadinsku buku i prilagođavaju zvuk (27 odsto) u cilju boljeg doživljaja gledanja.
Jedan od vodećih trendova je i personalizacija. Ovo je posebno izraženo kad je reč o zdravlju i dobrobiti. Polovina ispitanika (50 odsto) želi da spreči bolesti, a ne da čeka da ih leči. Konkretno, trećina želi upotrebu AI za planove ishrane, 24 za vežbanje i 34 za prilagođavanje navika posredstvom podataka o zdravlju. Sličan procenat (31 odsto) kaže da je zainteresovan za korišćenje AI za praćenje i poboljšanje obrazaca spavanja.
Pročitajte još:
Međutim, uprkos sve većem interesovanju za AI u oblasti zdravlja, postoji doza skepticizma među onima koji ga trenutno ne koriste. Pritom, samo 17 odsto kaže da bi koristilo AI funkcije praćenja zdravlja u svakodnevnim aktivnostima. Pored toga, uprkos želji da AI poboljša kvalitet TV slike i zvuka, 28 odsto ispitanika smatra da nema AI funkcija koje bi ih interesovale kad je reč o kućnoj zabavi, što verovatno odražava nedovoljno poznavanje njenih potencijalnih mogućnosti.
„Suština AI budućnosti je nesmetano uklapanje u svakodnevni život. Ne samo u domu, već i širom urbanih sredina. Etička pitanja su nadalje ključna kako bi AI ne samo unapredila društvenu jednakost, već i pomogla u građenju pametnijih, održivijih okruženja. Ceo sektor treba da sluša korisnike, ističe bezbednost i inkluzivnost. Da ističe praktične prednosti, kako bi AI mogao da postane pokretač globalnih promena“, zaključuje dr Kris Brauer.
Nema sumnje da ljudi žele AI ali je očigledno još dobar deo puta u razumevanju i upoznavanju veštačke inteligencije. Lakše ćemo ga prebroditi zajedno! Do tada – pročitajte detaljno istraživanje i njegove zaključke.