Veštačka inteligencija postaje novi član društva. Bez obzira na to što su priče o tome kako će nam veštačka inteligencija ukrasti poslove i zameniti nas česte, percepcija nje same je, izgleda potpuno drugačija. Prema rezultatima poslednjeg istraživanja Trećina ljudi želi AI šefa, umesto čoveka!
Uzbuđenje, sujeverje i velika nesigurnost – Kako se globalni potrošači uključuju u digitalni svet studija otkriva da veštačka inteligencija preuzima nove uloge u oblastima gde može da bude uspešna i stekne poverenje ljudi. Trećina ispitanika (34 odsto) tako veruje da veštačka inteligencija može biti bolji lider od ljudi zbog svoje nepristrasnosti. Velika većina (57 odsto) spremna je da koristi veštačku inteligenciju da bi efikasnije vodila svoj svakodnevni život. Takođe, zanimljivo vrlo, trećina njih bi koristila veštačku inteligenciju da im pomogne pri odabiru pravog partnera na aplikaciji za upoznavanje.
Šta ljudi žele od veštačke inteligencije
Na osnovu Similarweb statistike, ChatGPT je zabeležio 153 miliona poseta u prvom mesecu nakon pokretanja, novembra 2022. godine. Vrhunac od dve milijarde poseta dostigao je u aprilu 2024. U svetlu brzog napretka, kompanija Kaspersky je sprovela detaljnu studiju kako bi istražila trenutne nivoe poverenja u veštačku inteligenciju. Studija ispituje njene uloge od rukovodećih pozicija u kompanijama, do pomaganja u donošenju značajnih životnih odluka.
Prema studiji, ispitanici vide veštačku inteligenciju kao člana tima na poslu. Vide je i kao menadžera, 34 odsto veruje da veštačka inteligencija može biti pošteniji šef od čoveka.
Još jedna oblast koju AI može da unapredi jeste obrazovanje. Skoro polovina ispitanika predviđa da će se deca u budućnosti učiti kroz virtuelno iskustvo i Metaverse.
Polovina svih potrošača veruje da je veštačka inteligencija već postala nezaobilazan deo njihovih života. Skoro polovina (43 odsto) ima pozitivan pogled na njen potencijal da donese uzbudljive mogućnosti i unapredi budućnost za sve. Većina ispitanika priznaje da AI ima i sposobnosti u kreativnim oblastima. Oko 62 odsto njih veruje da je AI kredibilan proizvođač umetničkih dela.
Veštačka inteligencija se može smatrati pouzdanim saputnikom i pomoćnikom u svakodnevnom životu. Više od polovine ispitanika (57 odsto) bi želelo da koristi veštačku inteligenciju za efikasnije vođenje svog svakodnevnog života.
Potencijal za prevare veštačkom inteligencijom
Skoro polovina anketiranih (48 odsto) je spremna da koristi AI četbot za razgovore na mreži. Oko trećine bi ga koristilo da im pomogne da pronađu pravog partnera na aplikaciji za upoznavanje. Polovina veruje da će se ljudski odnosi promeniti zbog uticaja veštačke inteligencije, ako virtuelni likovi počnu da zamenjuju partnere iz stvarnog života.
„Svedoci smo sve većeg usvajanja veštačke inteligencije kao vrednog alata koji pomaže ljudima u različitim oblastima. Pored osnovnih primena, kakvi su obrada i analiza podataka, veštačkoj inteligenciji su poverene intrigantnije lične uloge. To već uključuje romansu, obrazovanje i posao. Kako tehnologije veštačke inteligencije nastavljaju da se razvijaju, njihov potencijal da podstiču inovacije i poboljšavaju ljudska iskustva postaje još sveobuhvatniji. Međutim, napredak donosi i neočekivane rizike i sofisticirane pretnje. Od preteranog oslanjanja – prevelikog poverenja u savete veštačke inteligencije – do fišinga generisanog veštačkom inteligencijom, dipfejka i krađe identiteta. Ovo su izazovi sa kojima bi trebalo da se pozabavimo. To bi trebalo učiniti na više nivoa“, kaže Dragan Davidović, generalni direktor kompanije Kaspersky za istočnu Evropu.
Kako se zaštititi od potencijalnih pretnji
Kako bi se korisnici zaštitili od pretnji koje pokreće veštačka inteligencija, pomenuta kompanija predlaže nekoliko stvari.
Instalirajte pouzdano rešenje za sajber bezbednost koje može da ponudi zaštitu od fišinga poboljšanog veštačkom inteligencijom otkrivanjem zlonamernih stranica i sprečavanjem interakcije sa njima. Takvo rešenje pomaže u identifikaciji i blokiranju prevarnih mejlova i veb stranica koje imaju za cilj da ukradu lične podatke.
Suprotstavite se rizicima koje predstavljaju dipfejkovi. Budite mudri, ne verujete zahtevima za podatke/novac prebrzo, čak i ako izgleda da dolaze od prijatelja, porodice ili kolega. Provera autentičnosti alternativnim metodama je pametan korak. Pozovite, raspitajte se, proverite zašto neko traži podatke ili novac. Ne reagujte na prvu nikad. Ako je nekom nešto hitno – sigurno vam neće slati mejl ili poruku, nego vas potražiti i pozvati.
Korišćenje alata za proveru bezbednosti je od suštinskog značaja za prilagođavanje podešavanja privatnosti kako bi se ograničila izloženost krađi identiteta uz pomoć veštačke inteligencije. Ovaj pristup smanjuje količinu ličnih informacija dostupnih na mreži, što otežava akterima pretnji da iskoriste lične podatke.
Kompletno istraživanje i više o tome zašto trećina ljudi želi AI šefa umesto čoveka nalazi se na linku. Šta vi mislite o svemu ovome?