Prvo smo želeli da budemo onlajn, da non-stop budemo na vezi sa svima i da smo dostupni uvek i svuda. A onda nam je to preuzelo život. Neki su uspeli da povuku ručnu, ali neki su nastavili da idu još dalje i našli se u brojnim problemima. Ne samo oni sami, nego i njihova deca, koja su usput (slučajno ili namerno) dobila telefon. Prerano, očigledno… Sad kad smo svi onlajn trebalo bi da naučimo kako da odemo offline, zajedno sa svojom decom. Makar na kratko. I to mnogi od nas. Zato kompanija HMD, koja je nedavno predstavila HMD Pulse i HMD Skyline, trenutno kreira telefon koji predstavlja alternativu smartfonima. Sad kad je upravo sprovedeno istraživanje potvrdilo da deci dajemo telefone prerano, možda razmislimo još jednom o svemu što smo napravili…
Kompanija ovo čini kako bi pre svega roditeljima pružila kontrolu nad vremenom koje deca provode ispred ekrana i društvenim mrežama. Cilj je sačuvati mentalno zdravlje nove generacije uz telefon u čijem kreiranju su učestvovali roditelji kako bi obezbedili bolji balans.
Deca imaju negativnu sliku o svom telu, menjaju ponašanje, manje su aktivna i otuđena su od porodice, smatraju roditeljI
TechZone
Digitalni detoks je nešto sa čime je HMD dobro upoznat, imajući na umu da je kompanija predvodila trend vraćanja na klasične telefone, unapređujući klasike tako da zadovolje potrebe modernih korisnika koji žele upravo da ograniče vreme koje provode ispred ekrana i na društvenim mrežama. Sada HMD sarađuje sa roditeljima kako bi zajedno kreirali telefon i druga nova rešenja koja će predstavljati odgovarajuću smartfon zamenu. Roditeljima će dati i kontrolu nad vremenom koje njihovo dete provodi ispred ekrana i na društvenim mrežama.
Veruje se da će novi uređaj takođe biti privlačan i generaciji Z koja je već uveliko usvojila digitalni detoks.
Saradnja svih relevantnih strana
Kompanija HMD sarađuje sa brojnim stručnjacima, aktivistima i grupama za podršku roditeljima kako bi bolje razumela potrebna rešenja. Svi će biti uključeni u globalne vebinare i forume kako bi se obezbedilo da saradnja i ko-kreacija budu u samoj srži projekta The Better Phone. Sve zainteresovane strane se mogu prijaviti za učešće već sada na pređašnjem linku.
Lars Silberbauer, direktor HMD marketinga, rekao je: „The Better Phone projekat otkriće raznovrsna rešenja sa ciljem da se uhvati u koštac sa digitalnom preopterećenošću, pružajući izbor i ravnotežu. Sarađivaćemo sa roditeljima i stručnjacima kako bismo razvili rešenja koja zaista zadovoljavaju potrebe ljudi, uvodeći inovacije u ovu oblast”.
Porazni rezultati istraživanja – čitajte pažljivo!
Kao deo projekta The Better Phone, kompanija HMD je naručila novo globalno istraživanje. Time je stekla uvid u dileme sa kojima se roditelji suočavaju kada je reč o deci i korišćenju pametnih telefona. Istraživanje je sprovela kompanija Perspectus Global. Intervjuisano je 10.092 roditelja, u pet zemalja. Među njima su Velika Britanija, SAD, Indija, Nemačka i Australija, a istraživanje je sprovedeno u julu 2024. godine.
Istraživanje je pokazalo da roditelji prvi put deci daju pametni telefon kada imaju u proseku 11 godina. Ipak, polovina od gotovo 10.100 ispitanika je priznala da misli da je trebala da sačeka sa tim. Trećina njih je navela negativne efekte uređaja i promene u ponašanju kao ključne razloge za to. Takođe, postoji stalna zabrinutost kada je reč o uticaju koji društvene mreže imaju na decu. Ovo često ide ruku pod ruku sa pametnim telefonima.
Pročitajte još:
Čak 70 odsto ispitanih roditelja je reklo da su zahvaljujući svom odrastanju bez pametnih telefona više vremena provodili sa porodicom. Kvalitetno provedeno vreme je ono što njihova deca ne doživljavaju. Više od polovine ispitanika, oko 55 odsto, reklo je da je korišćenje telefona izvor žučnih rasprava. Trećina njih je priznala da je čak i plakalo zbog opsednutosti njihovog deteta mobilnim telefonom.
Oko 64 odsto roditelja je reklo da korišćenje pametnog telefona negativno utiče na san dece. Oko 61 odsto misli da smanjuje količinu fizičke aktivnosti dece. Više od polovine (54 odsto) je zabrinuto da će dodatno smanjiti vreme koje provode u druženju sa prijateljima.
Šta je istraživanje još otkrilo
Ostali ključni zaključci, proizašli iz istraživanja, uključuju podatak da se gotovo 75 odsto roditelja plaši da korišćenje pametnih telefona njihovu decu izlaže opasnostima na internetu, uz više od polovine njih koji priznaju da ne znaju šta njihova deca rade kad koriste svoje telefone. Gotovo polovina roditelja veruje da je korišćenje mobilnih telefona promenilo ličnost njihovog deteta, uz trećinu koja tvrdi da njihovo dete ima problem sa slikom o sopstvenom telu zbog telefona.
Dve strane istog problema, dobra i loša
Uz više od polovine roditelja koji se slažu da pametni telefoni mogu da imaju pozitivan uticaj na njihovu decu i da im pomognu u obrazovanju – uključujući i to da im pomognu da ostanu u kontaktu sa svojim prijateljima – roditelji se očigledno suočavaju sa dilemom. Kompanija HMD zato sad teži tome da razume ove izazove i ponudi inovativna rešenja koja će funkcionisati kako za roditelje, njihovu decu, generaciju Z tako i za bilo koga ko je u potrazi za pouzdanom alternativom za pametne telefone.
Kompanija želi da sarađuje sa bilo kim zainteresovanim za temu, ko želi da učestvuje u kreiranju promene i pronalaženju rešenja. Zainteresovani se mogu prijaviti na linku.
Podrška različitih udruženja roditelja
Health Professionals for Safer Screens
Komentarišući projekat The Better Phone, ekspertkinja dr Beki Foljambe, osnivačica organizacije Health Professionals for Safer Screens, osvrnula se na istraživaanje.
„Istraživanje dubine i širine emocija zajedno sa potrebom za rešenjima (kada 38 odsto roditelja smatra da ‘nema rešenja’ prema rezultatima istraživanja), čini ovaj projekat veoma značajnim i uticajnim. Čitajući istraživanje, imam osećaj da ono doprinosi destigmatizovanju roditelja i oslobađanju od neopravdane krivice. Ona se svaljuje na roditelje da kontrolišu i nadziru uređaje i da prate sve tehnološke napretke radi zaštite dece. Realnost je da tehnologija za zaštitu dece može biti unapređena. Hitno su potrebna rešenja i mi pohvaljujemo kompaniju HMD što istražuje ove probleme na pragmatičan i iskren način”.
Smartphone Free Childhood
Džo Rajri, suosnivač organizacije Smartphone Free Childhood, isto je komentarisao nimalo pohvalne rezultate istraživanja.
Pročitajte još:
„Radujemo se što je HMD posvećen adresiranju praznog prostora na tržištu kad je reč o telefonima prilagođenim deci. Istraživanja o deci i pametnim telefonima је još jedan dokaz nemoguće pozicije u kojoj se roditelji danas nalaze. Dajemo deci pristup uređaju za koji možda nisu spremni ili to ne činimo i rizikujemo da ih udaljimo od vršnjaka. To je problem sa kojim se više od 100.000 roditelja koji su se od februara pridružili našoj zajednici suočava svakodnevno. Svesni smo da njegovo rešavanje zahteva saradnju između roditelja, dece, vlade i tehnoloških kompanija. Roditelji u našoj zajednici teže za telefonom koji odgovara deci, ali nije dizajniran da im u potpunosti zaokuplja pažnju. Zato smo veoma uzbuđeni zbog saradnje sa kompanijom HMD. Želimo da pomognemo u definisanju onoga što bi moderan telefon namenjen deci trebalo da bude”, zaključio je Rajri.
Sve ove probleme znali smo i pre nego što je istraživanje potvrdilo da deci dajemo telefone prerano. I svako bi trebalo da pođe od sebe i svoje dece i pokuša da problem reši u svojoj porodici. Postepeno ukidanje gledanja u ekran verovatno je prvi korak. Čak i savetovanje sa stručnjacima, koje je dostupno i kod nas, je jedna od opcija. Šta ćete vi uraditi?