Prema izveštaju za 2024. godinu koji je pripremio Kepios, broj jedinstvenih mobilnih pretplatnika širom sveta je dostigao 5,65 milijardi. Ovo ukazuje na to da većina svetske populacije ima barem jedan telefonski broj. Trend rasta biće nastavljen i u godinama koje dolaze. Ovo je priča o tome šta kad izgubite SIM karticu ili želite da zamenite broj i kako to da uradite na najbolji način.
Broj mobilnog telefona je evoluirao u važan faktor za ličnu identifikaciju. Gotovo da je potisnuo tradicionalne lične dokumente pri prijavljivanju na brojne onlajn usluge – od društvenih mreža do bankarskih aplikacija.
Telefonske kartice su toliko integrisane u digitalne identitete korisnika da gubitak mogućnosti kontrole nad njima otvara vrata neovlašćenom pristupu važnim ličnim i finansijskim podacima. Zbog toga, zaštita telefonskih priključaka postaje ključna za očuvanje digitalnog blagostanja korisnika, a stručnjaci kompanije Kaspersky dele nekoliko korisnih saveta po tom pitanju.
Bezbednost nakon gubitka telefona i SIM kartice
Gubitak ili krađa telefona zajedno sa SIM karticom donosi veliki stres. Ne samo zbog gubitka uređaja, to predstavlja i rizik po digitalnu bezbednost, jer se SIM lako prebaci na drugi telefon. Nedostatak PIN zaštite čini lične naloge povezane sa tim brojem telefona podložne neovlašćenom pristupu.
U ovakvim slučajevima, prvi korak bi trebalo da bude kontaktiranje operatora kao pružaoca usluge, sa zahtevom za blokadu SIM kartice. Nakon što SIM bude deaktiviran, opasnost od zloupotrebe više ne postoji. Ova proaktivna mera pomaže da se minimalizuje uticaj gubitka i efikasno se štite lični podaci. Sledi preuzimanje nove SIM kartice sa istim telefonskim brojem. Za eSIM korisnike, proces je nešto drugačiji. Kontaktiranje se operator sa zahtevom za deaktivaciju SIM kartice na izgubljenom uređaju i podešavanje na novom.
Preuzimanje SIM kartice
Prevare sa preuzimanjem SIM kartice počinju kada prevaranti prikupe dovoljno ličnih podataka potrebnih za lažno predstavljanje. Podatke često dobijaju putem fišinga tj. slanjem lažnih mejlova koji liče na one od mobilnih operatora. U njima se traže lični podaci na lažnim veb stranicama. Napadi se organizuju i putem višinga tj. pozivima u kojima se kradljivci identiteta predstavljaju kao mobilni operator obmanjujući korisnike da otkriju lične podatke.
Kada prikupe ime, adresu, broj lične karte, prevaranti mogu da nateraju operatora da promeni broj na novi SIM koji kontrolišu. Ovo im omogućava da presretnu sve poruke poslate tom broju, poput jednokratnih lozinki. Upravo ovo im omogućava pristup finansijskim i ličnim nalozima. Žrtve obično ne shvate da su prevarene sve dok ne izgube uslugu operatora ili primete čudne aktivnosti na svojim nalozima.
Pročitajte još:
Da biste se zaštitili od prevara, preporučuje se oprez sa mejlovima i pozivima koji zahtevaju lične podatke i brzu akciju. Proverite svaku sumnjivu komunikaciju tako što ćete direktno kontaktirati pružaoca usluge preko zvaničnih kanala. Ako sumnjate na preuzimanje SIM kartice, odmah kontaktirajte operatora da biste zaštitili nalog i pripazite na račune zbog neovlašćenih transakcija. Dodavanje jedinstvenog PIN koda ili lozinke za promene naloga kod mobilnog operatera takođe poboljšava zaštitu. Primena rešenja sajber bezbednosti pomaže u zaštiti od interakcije sa sajtovima čiji je cilj pribavljanje ličnih podataka korisnika.
„U današnjem međusobno povezanom svetu telefonski brojevi su postali jedan od najvažnijih ličnih identifikatora, poput digitalnog otiska prsta. Veoma je važno pristupiti bezbednosti telefonskih brojeva sa najvećom pažnjom. Ako prepoznamo rizike zloupotrebe i potencijalne probleme, možemo se zaštititi od značajnih budućih nevolja i gubitaka. Štaviše, oprez u kombinaciji sa savremenim rešenjima za sajber bezbednost čini čvrstu odbranu od različitih pretnji“, komentariše Ana Larkina, stručnjak za analizu veb sadržaja u kompaniji Kaspersky.
Bezbedna promena broja telefona
Kad se pojavi potreba za prelaskom na novi broj, ključno je promišljeno upravljati tim procesom. Postojeći broj telefona se verovatno koristi kao korisničko ime ili opcija za povraćaj naloga za različite važne usluge. To čestouključuje društvene mreže i bankarske aplikacije i mnogobrojne druge servise.
Mobilni operatori često već nakon 90 dana ponovo vraćaju brojeve u upotrebu i stare brojeve dodeljuju novim korisnicima. Ako nalozi povezani sa određenim brojem nisu preneti, novi vlasnik bi mogao da im pristupi, dovodeći lične podatke u opasnost.
Pročitajte još:
Preporučuje se da ne brzate tokom ovog procesa. Najbezbednija opcija je da za početak osigurate novi broj, a da stari ostane aktivan. Ovaj period preklapanja je od suštinskog značaja za neosetno razdvajanje naloga od prethodnog broja. Korišćenje menadžera lozinki može biti od velike koristi tokom ove faze. Menadžer lozinki može da pomogne da se identifikuju usluge koje koriste broj kao akreditiv za prijavu.
Pored toga, pregled istorije dolaznih SMS poruka za kodove za potvrdu može dati naznake o tome koje usluge treba ažurirati. Proverite te SMS poruke, nemojte da vas mrzi!
Sada znate više scenarija u vezi sa pričom šta kad izgubite SIM karticu. Primenite ih!