Monday, December 9, 2024
spot_img
HomeTehnologijaGreen TechVraćaju se supersonični avioni?

Vraćaju se supersonični avioni?

 Nakon godina odlaganja, jer o ovome se piše i šuška još od 2017. godine, startap iz Kolorada u SAD, vinuo je u nebo na prvi test let svoju letelicu XB-1. Boom Supersonic kompanija već godinama radi na konstrukciji i osmišljavanju Overture letelice, koja bi mogla da označi povratak komercijalnih letova supersoničnih aviona, i to 20 godina nakon što je Concorde ugasio svoje supersonične operacije.

XB-1 poleteo je u četvrtak, 21. marta u 7:28 ujutro po pacifičkom vremenu, dostigao je maksimalnu visinu od 7.120 stopa i najveću brzinu od 246 čvorova (283 mph). Sletio je 12 minuta kasnije u 7:40.

Motori novog supersoničnog aviona

Iako je let koji je obavljen bio uspešan, jedna od najznačajnijih vesti u poslednje vreme je gubitak partnerstava Boom Supersonic kompanije, posebno sa Rolls-Royce-om. Britanski proizvođač mlaznih motora razišao se sa kompanijom Boom 2022. godine, ostavljajući startap da razvija svoje sopstvene motore. Važno je napomenuti da Rolls-Royce motori nisu korišćeni u XB-1. Avion korišćen za probni let, koji je prvobitno trebalo da poleti 2017. godine, oslanja se na trio turbo mlaznih motora J85 iz 1950-ih godina, sličnih onima koji pokreću avione poput Northrop T-38 trainer ili F-5 fighter.

Overture, Boom-ov komercijalni supersonični avion standardne veličine, koristiće četiri sopstvena motora, koja su još uvek u razvoju i zvaće se Symphony. U intervjuu pre obavljenog leta, izvršni direktor i osnivač Boom-a, Blejk Šol, izjavio je da će svaki Symphony motor isporučiti otprilike tri puta više zajedničke snage od tri J85 motora XB-1.

Dalek je let do komercijalizacije

Trenutni cilj je da Overture avion obavi prvi let do 2030. Međutim, dostizanje tog cilja će biti skupo. Šol navodi da je Boom do sada prikupio preko 700 miliona dolara, ali da će ukupni razvoj Overture-a možda koštati više od osam milijardi!

Drugi veliki nedostatak je održivost. Letenje dva puta brže od trenutnih aviona neizbežno troši znatno više goriva. Situacija se dodatno komplikuje time što Overture ima samo 64 putnika u poređenju sa 853 putnika koliko se može prevesti preko Atlantika u avionu Airbus A380.

Održivo gorivo za avione, ili SAF, može da spreči da supersonično putovanje postane još veći teret za životnu sredinu nego što je to slučaj sa današnjom avio-industrijom. SAF se proizvodi koristeći obnovljive izvore i idealno je obogaćen ugljenikom uzetim iz atmosfere. To bi, u teoriji, stvorilo zaista ugljenik-neutralno gorivo za avione.

Detalji o brzini supersoničnih aviona

Supersonični letovi podrazumevaju da avion ide brzinom većom od brzine zvuka. Na visini od 18.300 metara to znači da leti brže od 1.060 kilometara na čas. Prosečan putnički avion leti brzinom od oko 900 kilometara na čas, ali Overture bi trebalo da dostiže brzine od 1.805 kilometara na čas, što je 1,7 maha. Tom brzinom, putovanje između Londona i Njujorka bi se skoro prepolovilo i trajalo bi tri i po sata.

Concorde, koji je počeo da se koristi u komercijalne svrhe 1976. godine, išao je još brže – 2,04 maha, odnosno 2.180 kilometara na sat. Komercijalizacija Overture letelice planirana je prvobitno za 2029. godinu, ali je već sada pomerena za 2030. Dalja odlaganja su vrlo moguća…

PROČITAJTE I OVO

OSTAVITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -spot_img

NAJPOPULARNIJE

NAJNOVIJI KOMENTARI

Marko Čavić on iPhone 16 cene u Srbiji
Gazda milutin on iPhone 16 cene u Srbiji