Kompanija AVAST, poznata po svojim antivirus programima, suočava se s kaznom od 16,5 miliona dolara zbog prodaje podataka korisnika bez njihovog znanja. Radi se o pretraživanjima koje su korisnici obavili onlajn, a kazna, koju je objavila američka Federalna trgovinska komisija (FTC), navodno je samo vrh ledenog brega u seriji otkrića o lošim praksama kompanije, koje su mnoge zabrinule.
Od 2014. do 2020. godine, AVAST je prikupljao informacije o pretraživanju korisnika putem svojih antivirus softvera i plug-in-ova za pregledače interneta. Ovi podaci su uključivali informacije o verskim uverenjima, zdravstvenim problemima, političkim stavovima, lokacijama i finansijskom statusu. Posebno zabrinjavajuća je činjenica da su ti podaci prodavani velikom broju firmi – bez znanja korisnika.
Šta je to uradio AVAST
Istraga koju su sproveli Motherboard i PCMag medijske kuće 2020. godine prva je bacila svetlo na ove prakse privatnosti kompanije AVAST, nakon čega je kompanija zatvorila svoju filijalu za prikupljanje podataka, Jumpshot. Iako je AVAST tvrdio da je uklonio identifikacione informacije pre prodaje podataka, FTC je utvrdio da kompanija “informacije o pretraživanju korisnika nije učinila dovoljno anonimnim“. Umesto toga, prodavali su podatke s jedinstvenim identifikatorima za svaki pregledač, otkrivajući posećene veb-sajtove, vreme poseta, tip uređaja i pregledača koji se koristi, ali i lokaciju.
FTC je naveo da je AVAST čak i obmanjivao korisnike tvrdnjama da će njihov softver pomoći u eliminisanju praćenja na internetu, dok je zapravo sam činio isto. Pored kazne od 16,5 miliona dolara, predloženi nalog FTC-a sprečava AVAST da lažno predstavlja šta radi s podacima koje prikuplja. Takođe, kompanija mora da prestane sa “prodajom ili licenciranjem bilo kakvih podataka o pretraživanju” iz svojih proizvoda oglašivačima, kao i da obriše sve podatke o pretraživanju koje je dobila preko Jumpshot-a. AVAST je takođe dužan da obavesti oštećene korisnike da su njihovi podaci prodavani bez njihovog znanja.
„Žao nam je, nastavljamo dalje“
Izjava portparola AVAST-a, Džesa Monija, za The Verge glasi: “Posvećeni smo našoj misiji zaštite i osnaživanja digitalnih života ljudi. Iako se ne slažemo s optužbama FTC-a i karakterizacijom činjenica, zadovoljni smo što smo rešili ovo pitanje i radujemo se nastavku služenja milionima korisnika širom sveta“.
FTC je u poslednjih nekoliko nedelja pojačao borbu protiv loših praksi privatnosti podataka. U januaru, FTC je postigao nagodbu s Outlogic (ranije X-Mode Social), kojom se ovom brokeru podataka zabranjuje prodaja informacija koje se mogu koristiti za praćenje lokacije korisnika. Takođe je zabranjeno i InMarket-u da prodaje precizne lokacije korisnika.